Pentingnya Saling Ingat Mengingatkan dan Menyampaikan

PENTINGNYA SALING MENGINGATKAN dan MENYAMPAIKAN...

waltakun minkum ummatun yad'uuna ilaa lkhayri waya/muruuna bilma'ruufi wayanhawna 'ani lmunkari waulaa-ika humu lmuflihuun

[3:104] Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang munkar ; merekalah orang-orang yang beruntung.

qul haadzihi sabiilii ad'uu ilaallaahi 'alaa bashiiratin anaa wamani ittaba'anii wasubhaanallaahi wamaa anaa mina lmusyrikiin

[12:108] Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Alloh dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik".

Monday, January 31, 2011

Nabi saw dan Keharmonian Rumahtangga

Nafkah.

Nabi r mendorong para suami agar memberikan nafkah yang sempurna terhadap isteri mereka. Nabi r bersabda:

إِنَّكَ لَنْ تُنْفِقَ نَفَقَةً تَبْتَغِي بِهَا وَجْهَ اللهِ إِلَّا أُجِرْتَ عَلَيْهَا، حَتَّى مَا تَجْعَلُهُ فِي فِيّ امْرَأَتِكَ" [متفقٌ عليْهِ].

"Sesungguhnya engkau tidak memberikan nafkah yang engkau mengharapkan ridha Allah I dengannya, melainkan engkau diberikan pahala atasnya, sehingga apapun yang engkau berikan di perut istrimu." (Muttafaqun 'alaih).

Bahkan Nabi r meletakkan nafkah terhadap keluarga merupakan nafkah paling utama yang dikeluarkan seseorang. Nabi r bersabda:

أَفْضَلُ دِيْنَارٍ: دِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ الرَّجُلُ عَلَى عِيَالِهِ

"Dinar (wang) yang paling utama adalah: dinar yang dibelanjakan seseorang untuk keluarganya." (HR. Muslim).

Dan Nabi r bersabda:

إِنًّ الرَّجُلَ إِذَا سَقَى امْرَأَتَهُ مِنَ الْمَاءِ أُجِرَ

"Sesungguhnya apabila seseorang memberi minuman kepada isterinya nescaya dia diberi pahala." HR. Ahmad dan dihasankan oleh Syaikh al-Albani.

al-'Irbadh bin Sariyah t apabila mendengar hadith ini, dia segera mencari air, kemudian datang kepada isterinya dan memberinya minum, dan dia menceritakan kepadanya tentang hadith yang telah didengarinya dari Rasulullah r.

Demikianlah Rasulullah r mengajarkan kepada para sahabatnya supaya berbuat baik kepada wanita (isteri), mencurah cinta dan kasih sayang kepada mereka, menyalurkankan segala bentuk kebaikan dan memberikan nafkah kepada mereka dengan sempurna.

Pergaulan.

Nabi r menyatakan bahawa baik dalam pergaulan bersama isteri adalah bukti kebijaksanaan seorang lelaki dan kemuliaan sifatnya. Nabi r bersabda:

خِيَارُكُمْ خِيَارُكُمْ لِنِسَائِهِمْ

"Sebaik-baik kamu adalah yang terbaik darimu terhadap isterinya." (HR. Ahmad dan at-Tirmidzi).

Nabi r melarang laki-laki memarahi isterinya atau membencinya. Nabi r bersabda:

لاَيَفْرَكُ مُؤْمِنٌ مُؤْمِنَةً, إِنْ كَرِهَ مِنْهَا خُلُقًا رَضِيَ مِنْهَا آخَرَ

"Janganlah mukmin lelaki marah terhadap mukmin perempuan, jika dia membenci darinya satu budi pekerti, dia senang darinya sifat yang lain." HR. Muslim.

Demikianlah Nabi r menyuruh lelaki agar mencari faktor positif dan akhlak terpuji pada perempuan dan melupakan kesalahan dan sisi negatif, kerana sesungguhnya mencari-cari akhlak tidak baik dan terlalu memberi perhatian yang berlebihan terhadap posisi negatif hanya mengundang kebencian di antara pasangan suami isteri.

Nabi r juga melarang memukul wanita, baginda saw bersabda:

لاَتَضْرِبُوْا إِمَاءَ اللهِ

"Janganlah kamu memukul hamba-hamba perempuan Allah (kaum wanita)."HR. Abu Daud.

Justeru baginda r juga memberi amaran dan ancaman kepada orang yang menyakiti wanita, baginda saw bersabda:

اللهُمَّ إِنِّي أُحَرِّجُ حَقَّ الضَّعِيفَيْنِ: الْيَتِيْمِ وَالمرْأَةِ" [رَواه أَحْمدُ وابْن مَاجهْ]

"Ya Allah, sesungguhnya aku merasa berdosa terhadap hak dua yang lemah: anak yatim dan wanita." (HR. Ahmad dan Ibnu Majah).

Maksudnya adalah bahawa orang yang berbuat zalim terhadap dua golongan yang lemah ini, nescaya Allah I menghukumnya kerana mustajabnya pengaduan nabi saw di atas. Dia dianggap berdosa dan bakal berhadapan hukuman di dunia dan akhirat.

Menjaga Maruah.

Nabi r melarang laki-laki membuka rahsia para isteri, sebagaimana para isteri dilarang menyebarkan rahsia suami mereka. Nabi r bersabda:

إِنَّ مِنْ أَشَرِّ النَّاسِ عِنْدَ اللهِ مَنْزِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ الرَّجُلُ يُفْضِي إِلَى امْرَأَتِهِ وَتُفْضِي إِلَيْهِ ثُمَّ يَنْشُرُ سِرَّهَا

"Sesungguhnya manusia paling jahat di sisi Allah I di hari kiamat adalah laki-laki yang membuka rahasia kepada isterinya dan ia (isetri) membuka rahasia kepadanya, kemudian dia (suami) menyebarkan/membuka rahsianya." (HR. Muslim).

Di antara sifat Nabi r memuliakan wanita bahwa baginda r melarang para suami dari berburuk sangka terhadap para isteri dan mencari-cari kesalahan mereka. Dari Jabir t, ia berkata,

نَهَى رَسُولُ اللهِ r أَنْ يَطْرُقَ الرَّجُلُ أَهْلَهُ لَيْلاً؛ يَتَخَوَّنُهُمْ، أَوْ يَلْتَمِسُ عَثَرَاتِهِمْ" [مُتفق عليه].

'Rasulullah r melarang lelaki mengetuk pintu rumah isteri di malam hari, mengintai atau mencari kesalahan mereka.' Muttafaqun 'alaih.

Menyantuni Isteri

Adapun budi pekerti Rasulullah r bersama isteri-isterinya, sungguh merupakan puncak sifat lemah lembut dan kasih sayang. Dari al-Aswad, dia berkata: " Aku bertanya kepada 'Aisyah radhiyallahu 'anha, Apakah yang diperbuat Rasulullah r terhadap keluarganya?" Dia menjawab:

كَانَ فِي مِهنةِ أَهلِه – أَيْ يُساعِدُها فِي مِهنَتِها – فَإِذَا حَضرتِ الصَّلاةُ, قَامَ إِلى الصَّلاةِ [رواه البخاري].

'Baginda saw membantu pekerjaan isterinya, maka apabila telah tiba waktu shalat, baginda berdiri menuju shalat.' HR. Al-Bukhari.

Nabi r menyenangkan isteri-isterinya dengan lembut dan manis baginda saw dalam berbicara terhadap mereka dengan kata-kata sejuk yang menyenangkan hati.

Di antaranya adalah sabda Nabi r kepada 'Aisyah radhiyallahu 'anha:

"Sesungguhnya aku mengetahui marah dan tenangnya engkau." Dia bertanya: " Bagaimana engkau mengetahui hal itu, wahai Rasulullah r? Baginda saw menjawab: " Sesungguhnya apabila engkau senang, engkau berkata: " Bahkan demi tuhan Muhammad. Dan jika engkau marah, engkau berkata: " Tidak, demi tuhan Ibrahim." Maka 'Aishah berkata: " Benar, demi Allah, wahai Rasulullah, sesungguhnya aku tidak meninggalkan kecuali namamu." (Muttafaqun 'alaih). Maksudnya, sesungguhnya cinta kepadamu di dalam hatiku selalu, tidak pernah berubah.


Menariknya, Nabi r tidak pernah melupakan isteri pertamanya Khadijah radhiyallahu 'anha hingga setelah kematiannya. Dari Anas t, ia berkata: " Apabila Rasulullah r diberi hadiah, beliau bersabda:

اذْهَبُوا بِهَا إِلَى فُلَانَةٍ، فَإِنَّها كَانَتْ صَدِيقَةً لخَدِيجَةَ" [رَواهُ الطَّبرانيُّ]

"Bawalah hadiah ini kepada fulanah ( si anu ), sesungguhnya dia adalah teman Khadijah." (HR. Ath-Thabrani).

No comments:

Post a Comment